Design challenge 7 was een autonoom project, ik mocht mijn eigen onderwerp kiezen en was mijn eigen opdrachtgever. Ik koos ervoor om mij te focussen op het social media gebruik bij jongeren en hoe dat in relatie stond met het zelfbeeld. Door dit proces heen is mijn focus vaak gewisseld, ik vond het moeilijk om het vraagstuk concreet te maken. Ik begon met het idee van een rigoreuze sociale detox maar eindigde met een milder concept. Ik kwam erachter dat de link naar het zelfbeeld te groot en vaag was, ik ben verder gegaan met het inzicht dat een groot deel van mijn doelgroep de behoefte voelde om hun telefoongebruik te verminderen.
Hiernaast is te zien hoe ik het ontwerpproces voor mijzelf heb ingericht en hieronder zijn mijn key insights te zien.



Huidige situtatie
Vrijwel alle jongeren tussen de 18 en 25 hebben een telefoon en maken daar dagelijks gebruik van, uit onderzoek van Centraal Bureau voor de Statistiek (2018) blijkt dat één op de 10 jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media. Gebruik boven de drie uur per dag wordt beschouwd als een verslaving. 39 procent van de 18- tot 25-jarigen besteedt 3 uur of meer per dag aan sociale media. Van de 25- tot 35-jarigen zit het grootste deel (53 procent) 1 tot 3 uur per dag op sociale media (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2018). Overmatig telefoongebruik (onder andere aan sociale media) en een hoge schermtijd kan Lichamelijk, Mentaal, Sociaal voor klachten zorgen. Een zesde van de jongvolwassenen ervaart lichamelijke klachten door achter een scherm te zitten (Netwerk Mediawijsheid, 2020a). “58% van volwassenen maakt gebruik van een telefoon of tablet voor het slapen gaan dit kan effect hebben op de kwaliteit van het slapen en kan zorgen voor slaaptekort” (RIVM, 2017). Mentaal kan je uitgeput raken en zelfs depressieve klachten ontwikkelen. en op sociaal vlak kan sociale media en telefoon gebruik onze relaties offline beïnvloeden en verstoren. Uit onderzoek van Motivaction komt dat 39% ervaart dat hun partner of beste vriend(in) vaak wordt afgeleid door de smartphone tijdens een gesprek (Hengstz, 2023). 
ik ben verder gegaan met de volgende ontwerpvraag:
‘‘Hoe kan ik adolecenten en jongvolwassenen uit Rotterdam (18 tot 35 jaar) die hun telefoongebruik gebruik willen verminderen de waarde van hun tijd laten inzien?’’
De oplossing
In Time Will Tell wordt je geconfronteerd met jouw eigen tijd. In de interactieve pod krijg je een analyse van jouw tijdsbesteding op je telefoon. Aan de hand van deze persoonlijke gegevens krijg je de keuze voor verschillende creatieve workshops. Deze workshops zijn telefoon vrij. De tijd die je op je scherm zit zet je om in ontspanning en het leren van een nieuwe vaardigheid.
Ik heb gebruik gemaakt van de Wizard of oz methode om mijn uiteindelijke prototype te tonen en te testen. De bedoeling is dat mijn concept een kleine interactieve ruimte is, de ruimte is te vergelijken met een pashokje. Ik heb een video gemaakt om de interactie na te bootsen.

You may also like

Back to Top